torsdag 22. oktober 2009

Kriminell kultur

I dag ble jeg spurt i lunchen om jeg hadde lest Stig Larsson triologien. Og om jeg hadde sett filmene.

Jeg svarte at jeg aldri hadde hørt om mannen.

Løgn selvfølgelig.

Av av responsen rundt bordet å dømme ble jeg nok stemplet som litt sosialt og kulturelt inkompetent.

Senere spurte jeg meg selv: hva er denne syke fascinasjonen streite, voksne menn med nystrøkne skjorter - alternativt hjemmekjære kvinner med perleøredobber - har for å se folk utføre bestialske mord og begå generell hensynsløs oppførsel ovenfor sine medmennesker?

Jeg snakker altså om vanlige folks tildels usunne interesse for "krim", det være seg i bokform, på TV eller på lerretet.

Er det - for å si det med Freud - en slags kataharsis (slå det opp) - en sjelelig renselse og virkelighetsflukt.

Eller er folk bare syke i hodene sine?

Av fare for å virke en smule moralistisk: jeg har lenge irritert meg over alle disse bestialske seriene som surrer og går på diverse Tv-kanaler. Det er påskekrim og krimfilmer og krimserier, mord, drap og ugjerninger og tortur.

De utspekulerte gærningene som konstruerer makkverkene må jo sitte i en eller annen kjeller å gruble for å tenke ut de verste måtene man kan pine eller ta liv av et annet menneske på.

Men sex - nei fysj - den må vi holde under dyna....

På ukedagene er hele tv-kvelden ofte stappet av serier fylt til randen av blod og gørr. I det siste har det kommet nye tilskudd i blodtåka: vampyrserier. Om mulig enda verre.

La gå da, det har kommet endel nye "kvalitetsserier" de siste årene (les HBO). Men det er vel bare tapere som har tid til å følge med å disse.

Og hva så med alle disse tykke kriminalbøkene som pumpes ut av forlagene? Stig Larsson meg der og Stig Larsson med her. Anne Holt og Varg i Veum.

Og han derre fra de derre...


Morra di her lest dem. Morra mi har lest dem. Faren din og søstra di og sekretæren på jobben diskuterer dem i lunchen. Kanskje bra gubben-Larsson er borte for godt, så slipper vi enda flere sosialrealistiske groteskerier derifra. Men det hjelper vel sikkert lite, det kommer vel bare ti andre tullinger med syklig dragning mot drapsteknikker og vold, og et overdrevent sug etter å få dette mølet utgitt i bokform.

Det kan virke som hver eneste streiting som er lei sin 8-16 jobb - og som kan klare å formulere seg på ungdomskolenivå - nå skal koke sammen et krimplot å gi ut bok. Tegneserier for voksne

Det eneste som er verre enn dagens kriminalfilm- og romaner, det er kritikken av dem.

Men for all del, les "krimmen" din med god samvittighet du. Bare la meg få slippe...

Ingen kommentarer: