torsdag 28. april 2011

Depeche Mode forgiftet av Røyksopp

Nei og nei. Og atter nei.

Nå er det endelig offisielt: Røyksopp suger. Rød fluesopp.

Jeg har lenge hatt mistanke om det. Men med sin nyinnspilte "easy listening-remiks" av Decpeche Modes smått legendariske Puppets, bekrefter de det ettertrykkelig. At Soppene er som synth-lettvektere å regne. Og knapt nok det.

For det later til at de ikke har forstått noe som helst av den arven de prøver å forvalte.

I øyeblikket jeg leste om foretaket dannet jeg meg forhåpninger om en skikkelig kontemporær, hard teknosak, en seig, tung, bassdrevet versjon. Puppets oppgradert til 2011, lissom.

"Puppets", låta Soppene har "remixet" er hentet fra DMs debutalbum Speak and Spell, en tildels undervurdert og misforstått plate. I samtiden ble plata ansett som lett popmusikk, mens det med historiens etterpåklokskap er lett å kjenne igjen den dystre stemningen og episke sounden som skulle prege bandet utover 80-tallet.

Så hva var det egentlig jeg fikk høre?

Jo det skal jeg fortelle. En trist og platt plast-pop-versjon. Uinspirert euro-disko, slapp vokal og dødt lydbilde. Alle bestandelene som gjør den opprinnelige versjonen interessant er fordunset. Det dystre, mørke, suggerende, fengende. Bare en isørken står igjen, fylt med kalde, døde ting. Uten derimot å bli dyster av den grunn.

Bare trist. Av feil årsaker.
 
Bakteppet er  - i følge Pitchfork - at  Mute/Reprise den 7. juni slipper en Depeche Mode remiks-samling: 81-11. Albumet skal være basert på omarbeidede versjoner av låter fra hele DMs karriere, fra 1981 til inneværende år.

Bidragsytere skal visst omfatte ganske mye rart: M83, Trentemøller, UNKLE, Röyksopp, Stargate, Karlsson & Winnberg (aka Bloodshy and Avant of Miike Snow), og Eric Prydz. Et slags Skandinavisk komplott? Det hele virker ganske uinteressant.

Har DM mistet grepet? Det vil tiden muligens vise...

Det jeg har størst forventninger til er at de tidligere DM-erne Vince Clarke og Alan Wilde skal bidra med remikser. Spanande. Mycket.

Det sies at filosofien til Depeche Mode (m. Vince Clarke) opprinnelig var å lage punk kun skapt av syntetisk lyd (les synthesizere). Og at låtformelen bak Speak and Spell er basert på punkmusikken.

Filosofien til Røyksopp aner jeg ingenting om. Mest sannsynlig har de ingen tanke bak musikken sin i det hele tatt.  Depeche Mode forstår de i alle fall lite av...

Røyksopps radbrekking av Puppets finnes hos Pitchfork: http://pitchfork.com/news/42308-listen-royksopp-remix-depeche-mode/

Orginalversjonen ligger på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=OgFdFAYAO-k

Ingen kommentarer: