onsdag 12. november 2008

Bankforsikringer, forsikringsbanker og annet uvesen

Hva skjer?

I det siste har jeg blitt nedringt av banker som pusher forsikringer, forsikringsselskap som pusher lån, og annet finanspakk som skal selge meg jeg vet ikke hva...

Dette til tross for at jeg trodde jeg hadde gardert meg mot dette. Har finsanspakket for lite å gjøre i disse dager?

Må faktisk innrømme at jeg benyttet muligheten til å bytte forsikringsselskap etter å ha blitt ringt opp. Ikke at jeg ble overbevist. Agenten hadde ikke akkurat imponerende mye kontroll. Virket som han var dratt rett inn fra gata.

Men endelig fikk jeg muligheten til å få kontroll på alle glipper, huller og dobbeldekninger i forsikringene mine (tror jeg da).

Jeg satset på å spørre ut agentullingen muntlig for å få oversikt og orden på greiene. Dette i stedet for å grave meg ned i disse håpløse papirene, avtalene og polisene som ikke har annet formål enn å skremme folk bort fra å sette seg inn i tingene. Ved å bruke et instrumentelt økonom-jus språk hentet fra stjernetåken Andromeda...

Og sevfølgelg klarte ikke agenten selv å svare på alle spørsmålene mine, for som han så elegant formulert det: "dette er det en annen avdeling som har ansvar for”. Men jeg fikk da svar til slutt, og lønnsomt ble det.

For dem...

Klarte faktisk å få agenttypen til å bli sur og grinete av spørsmålene mine– så da var vel egentlig mission accomplished. Han ringer nok neppe igjen.

Men så da: hva med banken som skulle selge forsikringer?

Joda, jeg ble ringt opp av banken min (la oss kalle dem NBD RON for anonymiteten sin skyld), og spurt om jeg var fornøyde med dem. Dette var like etter rentebråket, og jeg hadde sterkt vurderte å bytte dem ut. Dette fortaltet jeg dem også.

Jeg fortalte også at takket være at jeg satte pengene mine i lånet i stedet for aksjefond de hadde tilbudt meg tidligere, så har jeg fortsatt en helt allright økonomi.

Men jeg tenkte også, så naiv som jeg var, at nå har jeg kanskje mulighet til å få til noen bedre vilkår..

Der tok jeg skamfeil.

Banken var faen meg ikke interessert i å gi meg bedre betingelser. Neeeeeida, de skal jo tjene penger selv. Jeg fikk høre at jeg hadde så gode betingelser som de gav, og neimen om det var mulig med inviduell forhandlinger.

I stedet lurte de på om jeg ville kjøpe livsforsikring. Av banken? Luuuuringene. Nå sitter jeg her og har lyst til å bytte bank. Men. Jeg gidder ikke i dag. Kanskje til uka.

Neste gang skal jeg faen i meg forsikre meg mot bankagenten og banke forsikringsagenten.

Ingen kommentarer: