mandag 22. februar 2010

"Langt, kaldt, hardt og ...ehh kaldt"

Så var det gjort. Den Lange Skituren fra Hakadal til Asker - også kjent under navnet Grenaderløpet  - er tilbakelagt.

Og igjen sitter jeg med en sliten kropp og frostskader i ansiktet som belønning.

Foto: sliten mann med frostskader i ansiktet

Jeg klokket inn på tiden 6:56:30. Ganske lenge det. Vinnertiden var også rekordlange 5:26:56. Og jeg ble til og med slått av noen jenter...




Noen "kalde" fakta fra årets Grenaderløp:
- Lengde: 90 kilometer (Hakadal-Asker)
- Start: 07:30 (lørdag 20/2)
- Temp: Minus 15 grader
- Vind: 4-10 m/s
- Nysnø: 30cm

Løypeprofil (klikk for større bilde):
Det var liksom som om arrangøren ikke synes dette er tøft nok i seg selv. Av den grunn ble det ikke kjørt opp nye spor selve renndagen, noe som skapte ekstremt løse og trå forhold.

Som sagt så er vel ikke turrenn helt min greie. Med hundrevis av gamle gubber med "skiprepp" som er dyrere enn skiene mine. Som kontinuerlig tråkker deg på bakskiene og stavene. Konsekvensen er at min trivselsfaktor ikke blir veldig høy. Derfor har jeg ikke hatt startnummer på brystet siden 1997.

Men Grenadrenløpet har sin sjarm i behold. Med ekstrem løypelengde og relativt beskjedent deltakerantall, så er det faktisk mulig å få en fin skitur og gode naturopplevelser...

Gamle gubber med alt for god glid til tross....

Ingen kommentarer: