tirsdag 20. november 2012

Det er for billig å fly: en forsvarstale til SAS

Tror det var en grytidlig mandag morgen i oktober. Som vanlig når jeg skal på jobb på Vestlandet kjørte jeg minst mulige marginer. Det vil si at flytoget ankommer Gardermoen 30 minutter før flyavgang.

Jeg tok rulletrappen opp i avgangshallen, og ble møtt av et fælsleg syn: hele avgangshallen var fylt opp til randen med folk. Gamlinger med kjempekofferter. Barnefamilier. Hele gjenger av aldrene damer med tung, tung parmfyme. Samt hauger med overspente ungdommer med 80-liter-sekker.

Køene til sikkerhetskontrollen slynget seg gjennom hele hallen.

Plutselig slo det ned i meg. Ahh, det er høstferie, for faen. Det var bare å bestille en senere avgang, og gi beskjed om at jeg kom for sent på jobb.

Jeg har reist nesten ukentlig i jobb i mange år. De siste årene har det blitt mer og mer plagsomt. Spesielt nær ferier og langhelger. Alt som kan krype å gå skal ut å fly. Til "syden", hvor nå det ligger. På storby- eller shoppingferie. Eller på langferie til en eller annen verdensdel.

Noe er galt med dette bildet. Det er billigere å fly til Kanariøyene enn å ta toget til Trondheim. Du får pakketur til London for samme pris som å ta natt-toget til Bergen. Og du kommer greit til Bankok for en fullprisbilett til Tromsø.

For flyindustrien er en internasjonal bransje, der markedslederne enkelt kan ansette den billigste arbeidskraften på internasjonale ruter. Der billigselskapene tar penger for alle tjenester de levere og ikke leverer. Og i tillegg må involvere seg i andre business'er - som bank - for å få det hele til å gå rundt.

Det er ikke rart SAS sliter.

SAS er et flyselskapet tilpasset en annen tid, en tid da det kostet å fly. Noe det også bør gjøre. For i dag er flybillettene priset kunstig lavt, slik at de aller fleste nordmenn har råd til et par sydenturer i året. Pluss en storbyferie og en liten tur til Asia i vinterferien.

Jeg har vel i bunn og grunn hovedargumenter mot dagens billigselskaper:
  • miljø /forbruk: dagens økende nivå av flyreiser er ikke bærekraftig i det lange løp, tenk CO2.
  • sikkerhet: krav til lavere konstnader og effektivisering vil etterhvert presse kvaliteten på drift og vedlikehold nedover, og etterhvert nærme seg et uforsvalig sikkerhetsmessig nivå. Tenk lengre arbeidstider, kortere tid ved gate, billigere og raskere vedlikehold. Samtidig vil lønningene bli presset  til et nivå som krever at man leier inn billigere personell som kan jobbe lengre økter.
Jeg innrømmer de glatt. Jeg har alltid foretrukket SAS. Eller Widerø. Spesielt innenlands. Det er de små tingene, som kaffe og avis, frokost på morgenflygninger, presise avganger, pålitelighet og sikerhet hvis noe skulle skje, etc. etc. Kall meg bortskjemt eller gammeldags. Men jeg synes det er nærmest ubehagelig å reise med enkelte billigselskaper, som Bryanair og Cheesy-jet.

Du kan si mye om SAS sin manglende evne til å tilpasse driften til dagens markedssituasjon, men jeg foretrekker å resie med SAS. Any time.

Men kanskje ikke hvor som helst...

Ingen kommentarer: