fredag 1. oktober 2010

Send Shakira og U2 til Bergen

Kunne du tenke deg billetter til Shakira på Valle Hovin? Ikke det, sier du. Hva med Jay-Z og Rihanna i Spektrum? Ohh, have mersey on me.... U2 på Ullevål da? Spar meg, vær så snill!

Da har jeg gode nyheter. For i følge dittoslo.no er det nå mulig vi slipper å få besøk av disse mega-giga-super-stadion-artistene i Oslo.

Verdens største konsertarrangør -  Live Nation  - som har Eagles, U2, Madonna, Jay-Z og Shakira med på laget, slakter nemlig Oslo som musikkby. Dette fordi Oslo Kommune ikke vil tilfredstille Live Nations krav til konsertarrangører for stadionkonserter.

Uff, Oslo kommune da, en skikkelig drittkommune altså?

Sjefssvensken i Live Nation vil imidlertid ikke snyte nordmenn helt for konserter av internasjonal toppklasse. Bergen er stedet, mener han. Han tror Bergen kommer til å bli det store konsertstedet i Norge fremover: Vi gjorde Iron Maiden i Bergen og ikke i Oslo. Eagles spilte også der og ikke i Oslo forrige sommer

Send dritten til Bergen, sier nå jeg. Hvis vestlendingene kaprer de ”store” navnene, så kanskje vi andre får litt pusterom fra sutringen derfra. For meg er det greit. Jeg er ikke spesielt glad i å stå på et betonggulv 150 meter unna scenen, sammen med 40 000 andre slappinger. Kanskje kan dette bidra til at andre artister får mer oppmerksomhet. At folk i Oslo heller bruker 250 spenn på mindre navn, enn å bidra ytterligere til U2s gigantformue.

De beste konsertopplevelsene jeg har hatt har alle vært på mindre scener. Men som sagt, hver sin lyst. Du kan jo alltids dra til Bergen eller Gøteborg. Jeg gleder meg i alle fall til å se Teenage Fanclub på Rockefeller i november.

[Nå skal det riktignok sies at Live Nation har mange interssante navn i sin "stall" -  blant annet nevnte Teenage Fanclub. Det virker som de har et slags monopol på artistbookinger, noe som gjør dem i stand til å utfordre/true Oslo kommune. Ikke sunt i lengden ]

Ingen kommentarer: