torsdag 9. august 2012

The Stone Roses: sterk borteseier på Øya

Jeg hadde aldri trodde denne kvelden skulle komme.

At jeg -  nærmere 20 år etter at de la tøyhatten på hylla -  skulle få se Steinrosene her i Norge. Levende, og i overraskende god form. I alle fall musikalsk.

Jeg har sett et par helt greie konserter tidligere i mitt etter hvert ganske lange liv. Men denne rager helt der oppe. Sammen med Rage Against the Machine i -94 og the Cure i -91.

Det kan skyldes at jeg er fan. Men det er like mulig at det faktisk var en helt suveren konsert.

Etter en litt rolig start med stødige klassikere fra den første selvtitulerte plata, dro de etterhvert i gang  med seige og lange konsertversjoner av storheter. Som Made of stone, This is the one, og til slutt I am the resurrection. Stødig og høyt. Med montone, dansbare bassrytmer fra Mani, en fantastisk arrogant Ian Brown på slepende vokal, hele tiden med John Squires rastløse, unike gitardriv som mentalt dop.

Seieren er vel i havn, og jeg kan smile og slappe av. Trenger vel ikke å si mer. Les heller hva proffene skriver:

http://www.musikknyheter.no/concert/10057

http://www.osloby.no/oslopuls/musikk/The-Stone-Roses-Gjenfodelsen-6961602.html


Ingen kommentarer: