torsdag 27. januar 2011

Den store, stygge strømregningen...

Ute er det kaldt. Og mørkt. Her inne er det lyst. Og varmt.

Her står panelovnene på for fullt i alle fjorten rom. I stua har vi 27 grader. Kos det. Varmekablene dekker 650kvm av Villaen, så det er godt og varmt på gulvet i alle etasjer. Ingen vits i å fryse på beina når jeg skal hente en flaske vin.

Lysene står også på hele dagen. 60-watts pærer gjør susen i vintermørket. Men for å få skikkelig godvarmen står jeg 20 minutter i dusjen, på fullt trykk. Så dampen står utover i gangen. Deilig.

Når jeg skal ned i butikken lar jeg motoren på SUV'en gå på tomgang i 10 minutter først. Så jeg slipper å skrape rutene. Orker sjelden å kjøre inn i den oppvarmede garasjen - selv om det er godt og varmt der inne altså - det er sånn tiltak.

Men herregud så dyr strømmen er om dagen. Fikk regningen på onsdag. Det skulle ikke vært lov. Nå må noen gjøre noe. Og det snart - for dette går bare ikke an. Myndighetene, politkerne, regjeringen. De må skjerpe seg, normale folk har knapp råd til 3 uker i Thailand lenger. De krever avgifter og skatter på den minste lille ting. Skal man ikke har råd til å leve?

Ta seg sammen, skulle de. Molboland.

(Sitat framtiden i våre hender: "Nordmenn har samme forhold til strøm som amerikanerene har til bensin".  Forøvrig har svenske hustander halve strømforbruket til nordmenn).

Ingen kommentarer: