tirsdag 1. september 2009

Helsetilbud og sånn...

Moren min ødela kneet sitt her om dagen...

Jeg må innrømme at jeg følger for dårlig med innenfor helsefeltet. Kunnskapene mine innen helsepolitikk generelt, og helsetilbudet vi har som samfunnsborgere er alt for dårlige.

Jeg tar vel for gitt at det fungerer. Tror at den som skader seg eller blir syk, den får hjelp.

Likevel har jeg en nagende magefølelse om at tidene endrer seg. At der vi før hadde et standard sett av helsetjenester, et helsetilbud som var det samme for alle, går utviklingen nå mot mer "valgfrihet". Altså at du selv kan bestemme når og hvor du vil behandles.

Mot betaling selvsagt!

Denne utviklingen får fortsette under en rødgrønn regjering. Hvordan utviklingen innenfor helsesektoren vil bli med Høyre eller FrP i regjeringstolen kan vi bare spekulere i.

Men altså: Moren min ødela kneet sitt her om dagen. Hun kunne ikke gå, og hadde dermed ingen mulighet til å gå på jobb. Av fastlegen fikk hun en uke sykmelding, samt beskjed om å ta kontakt med radiograf for å ta MR. Og time fikk hun. 90 dager fram i tid.

Men: hvis hun betalte 2000 kroner av egen lomme, ville hun få time på dagen. 2000 kroner er ikke så veldig mye penger for deg. Men for noen mennesker er det en god del.

Hun hadde altså FRIHETEN TIL Å VELGE (så flott Erna Solberg) mellom å sitte 90 dager hjemme i stuen og vente på MR, eller å betale seg først i køen på en privat klinikk. Og dermed muligens komme seg raskere i jobb, spare sammfunnet for kronasje og slippe å gå lange uker med usikkerhet og plager.

Er det slik du vil ha det Erna?

Mens Obama kjemper mot republikanerene og Fox om en helsereform i USA, for å legge om fra et jævlig dyrt og dårlig system, til et system som kan gi helseforsikring til alle, så går Norge i motsatt retning...

Er det viktigere at ressurssterke mennesker får velge sin egen lege og sykehus, enn at alle mennesker er sikret kvalitet i helsetjenesten? Må vi alle kjøpe oss en helse- syke og skadeforsikring for å kunne betale hvis ulykken skulle inntreffe?

Jeg kan ikke så mye om dette. Jeg bare spør?

Ingen kommentarer: