tirsdag 25. mai 2010

Ekstrem tur-orientering: utfordrende friluftsliv - eller en uvettig risikosport?

Etter å ha satt ut årets ekstremposter i Nordmarka, pent kalt fjernposter, er konklusjonen fra Postgeneral Ludde klar:

Dette er tøffe greier:

Bodil (66) uttaler:
"...hvordan skal nå jeg få tatt disse postene når bussen ikke har stoppested på Kobberhaugen? Ikke engang en SUV-taxi kommer ikke fram dit".
Gunnar (79):
"...hadde jeg bare vært ung, skulle jeg tatt femmilspostene på Kobberhaugen".

Tove (47):
"...heftigere blir det ikke sør for Fauske".

Tuva (7):
"...pappa sier at jeg ikke får gå alene i skogen, men til Kobberhaugen skal jeg. Om jeg så må rømme hjemmefra..."
Ludde kan i år anbefale ekstrem Heli-orientering  - for de som ikke klarer å ta seg inn i marka ved egen hjelp...

Foto 1: Heggehullet, 9 mai.   Foto 2: endelig vår i skogen





Forresten: Årets spesialtema for Stifinneren er historiske femmiler. På 5 utvalgte poster finnes plakater med historier fra gæmle dar’ - den gang det var tvungen 5 minutters pause halvveis. Og løypa, som hadde ny trasé hvert år, ble beintråkket i all hemmelighet et par dager før løpet.

Og de stakkars løperne måttte så klart innta en tung kjøttmiddag halveis i løpet. For mat må jo en skiløper ha.

God tur i skævven...

Ingen kommentarer: