onsdag 19. oktober 2011

Politisk grønn tviler tar parti?

Det er bare å innrømme først som sist: tvileren har aldri engasjert seg politisk, eller vært noe i nærheten av å melde seg inn i et politisk parti.

Det kan være en rekke grunner til det. En grunn er muligens at å kjøpe pakker med ferdige meninger kanskje ikke passer seg så godt for en erklært tviler...

Det nærmeste jeg har vært politisk engasjement er muligens et passivt medlemskap i Amnesty International. Ellers må jeg innrømme å ha drukket opp til flere øl på Politkeren og Internasjonalen på Youngstorget.

Men det kvalifiserer neppe til betegnelsen "politisk broiler".

Men nå kan det skje altså. Tvileren har meldt seg inn i Miljøpartiet de Grønne. Etter endelig å ha innsett det selvsagte: at skal vi ha en framtid på denne jorden, så er det en forutsetning at vi har et miljø å leve i. Et helt greit miljø, der vi kan puste, spise og slappe av.

Torsdag 27. januar avholdes ekstraordinær generalforsamling for De grønne, så da er det altså gode muligheter for at Tvileren gjør politisk debut. Mest for å se hva dette handler om... eog om dette er noe jeg kan trives med.

Midtlivskrise, sier du? Hmm, kanskje det.... 

Så for vi se da, om grønningene består av:
A: en broket gjeng åpne, internasjonalt orienterte, kunnskapsrike mennesker av alle kjønn og fasonger, der grønt versus brunt miljø er viktigere enn den tradisjonelle rød-blå aksen i politkken....

...eller om de minner mer om ...

B: en sekt med nasjonalromantiske veganere mot EU, som tilbringer lørdagene på samtidsmuseer, søndagene i Jotunheimen, mens de resten av uken drikker økologisk kaffe og grønn te, mens de diskuterer hvordan tørken på Afrikas horn påvirker Kinas økende Co2-utslipp.

Eller noe midt i mellom...

2 kommentarer:

vims sa...

Og eg som trudde dei var ein gjenng militante dyrevernerar som kjempar for at hønsa skal komme ut av bura så dei kan hakke fritt på kvarandre?

Har eg misforstått?

Ludde sa...

Mulig du har rett, og at det er jeg som har misforstått. Eller at vi begge tar feil. Eller begge har rett.

Det skal jeg i alle fall finne ut..