tirsdag 14. september 2010

Ludde mimrer: "blogging" i 1998

Vi skal tilbake til slutten av 90-tallet. Til tiden hvor internett fortsatt var meget populært, og den nye trenden ved NTNU var å lage sine egne, personlige hjemmesider. Altså en ganske fjern fortid.

Jeg gikk og trasket i de triste korridorene ved psykologisk institutt ved NTNU. Den gang instituttet fortsatt var lokalisert i noen utslitte industrilokaler på Lade i Trondheim.

Naturlig nok var det ikke så mange som var så veldig teknisk skolert ved psykologisk institutt på den tiden. Her fordrev de fleste tiden med å eksperimentere med rotter, lese om Freuds sigarer, eller fordype seg i amerikansk sosialpsykologi fra 70-tallet.

Jeg brukte derfor mange, lange timer i datasalen på Lade for å finne ut av hvordan jeg skulle lage min egen hjemmeside. Laangsomt og sirlig tastet jeg inn HTML-koder for rammer, marger, teksttyper, og farger. Alt på en 486 PC. Omsider fikk jeg siden opp og stå, og "Jan Tore kognitive rom" var en realitet. Min egen lille side på 'verdensveven', som det het på den tiden.

Denne "siden" brukte jeg til å skrive om meg selv og mine bedrifter, og der la jeg ut mine skriverier og semersteroppgaver til allmenn forlystelse. Som du skjønner, helt annerledes enn i dag...

En liten digresjon er at når jeg i dag søker etter hjemmesiden på google får jeg treff som nr 24 under Bark's index over psykologiresursser på internett. Selv om siden har vært lagt ned i over 10 år.

Dette var på den tiden jobbet med min hovedoppgave om "samspillet mellom menneske og teknologi". Jeg skrev blant annet en semesteroppgave der jeg sammenlignet PC-basert kommunikasjon med normal ansikt-til-ansikt kommunikasjon.

En av mine studiekompiser var studieveilder ved ex. phil, og han fortalte at han en dag fikk inn en oppgave skrevet en student -  om nettopp dette temaet. Han ble litt mistenksom, og etter et søk på nettet havnet han på mitt "Kognitive rom". Der det lå det en oppgave med nøyaktig samme innholdet som i oppgaven studenten hadde levert.

Det siste jeg hørte i den historien var at studenten ble utvist fra NTNU.

Andre forhistoriske ting som var "trendy" på denne tiden var 'IRC', et unix-program hvor man kunne chatte med andre folk online. Tenke seg. Vi hadde også noe rart som vi kalte "forum", hvor vi kunne skrive meldinger til venner, oppdatere hverandre med hva vi drev med, eller bare diskutere...

Det var også meget populært med det vi kalte for 'dataspill' på verdensveven, hvor vi kunne logge oss på og spille med folk som befant seg på datasaler på andre i byen.

Men det var den gang.

2 kommentarer:

Anonym sa...

http://web.archive.org/web/20011113232217/http://www.stud.ntnu.no/~janlud/

Ludde sa...

...i svarte, digitale spor er ikke lette å fjerne...