torsdag 21. oktober 2010

500 millioner grunner til sivil ulydighet

Hva skjer? Har jeg misforstått totalt, eller er vi vitne til den rødgrønne regjeringens endelige etiske kollaps. Samfunnets totale knefall for kapitalen. I hele tatt rasjonalitetens totale sammenbrudd.

Jeg snakker selvfølgelig om at oljefondet har lekt julenisse på speed  - og gitt en bonus på 500 millioner til en gjeng tilfeldige fondsforvaltere. Som tydeligvis befant seg på rett sted til rett tid. Alternativt Gordon Gekko på norgesbesøk.

Alt dette uten at folk flest later til å ha noen nevneverdige moralske innvendinger. Whatever, liksom.

NA24 skriver at forvalternes avtale faktisk ble reforhandlet, men

”...at den den opprinnelige avtalen ville medført et honorar på 900 millioner kroner. Honoraret blir ekstra oppsiktsvekkende fordi det opprinnelig forvaltede beløpet ikke var mer enn 2,8 milliarder kroner, ifølge Finansdepartementets svar til Riksrevisjonen”.
Mulig at jeg ikke har skjønt det. I så fall må du gjerne korrigere meg. Ikke har jeg gått på BI, og attpå til så har jeg vokst opp i Sarpsborg. Der har vi ikke forstand på slike ting. Men har det seg virkelig slik at noen enkle tullinger av noen forvaltere har fått utbetalt 500 mill. av Norges felles sparekasse? For å ha ”forvaltet” pengene på en god måte?

Hvor mye måtte de samme typene betale når de spilte bort oljefondets penger på børsbingo under finanskrisen? Slik at fondet ble redusert med flere hundre millioner. Hva sier du? At de ikke måtte betale tilbake noe som helst? De kan altså spille så mye børsbingo de vil - uten risiko. Mens de får utbetaling når de vinner.

Snakker om bra deal.

Nå tror du kanskje at jeg skriver om dette fordi jeg er misunnelig. At Tvileren sikkert er sosialist, kommunist eller det som verre er. Siden jeg ikke unner disse hardtarbeidende blåskjortene noen skarve hundre millioner?

Mulig det.

Men det er altså ikke grunnen. Jeg jobber for tiden med oppgradering  av eldre installasjoner i Nordsjøen. Vi forsøker å få de gamle installasjonene opp på et forsvarlig nivå når det gjelder sikkerhet og arbeidsmiljø. Men vi har ikke råd til god HMS - det skal kuttes i alle bauer og kanter. Sier økonomene.
Sjekk ut hva jeg har skrevet om dette temaet før.

Et anonymt norsk, statseid oljeselskap har ikke penger til å investere i nødvendig sikkerhet og helse, slik at de kan møte regelverket. Konsekvensene er helse- og hørselsskader. I verste fall større ulykker eller katastrofer. Som igjen ha ufattelige menneskelige og samfunnøkonomiske kostnader.

Men for all del. Blåskjortene fortjener sikkert milllioenen sine. Helsen og sikkerheten til fotfolket offshore er det ikke så farlig med. Et negativt samfunnsregnskap bør vi heller ikke tenke for mye på.

Kall gjerne Tvileren en tulling eller sosialist hvis du er nødt til det. Men ikke klag den dagen du står på hyttestranden din med olje til knærne...

Ingen kommentarer: